ניתוחים בשיטת מוהס – Mohs

ניתוח מיקרוגרפי בשיטת מוהס – לכריתת גידולי עור ממאירים

סרטן העור היא מחלה ששכיחותה עולה בהתמדה מאז שנות ה-80 של המאה הקודמת.
הגידולים השכיחים ביותר :
BCC – Basal Cell Carcinoma – סרטן תאי הבסיס.
SCC – Squamous Cell Carcinoma – סרטן תאי הקשקש.
בסרטן העור אפשר לטפל בשיטות רבות – כריתה כירורגית של הגידול, צריבה, הקפאה ועוד. את השיטה מתאימים לסוג הגידול ולמצבו של החולה.

השיטה היעילה ביותר להסרת גידולי עור היא שיטת מוהס, בשיטה זאת מושגים אחוזי הריפוי הגבוהים ביותר [כ 99%]. השיטה נולדה בשנות ה-30 של המאה ה-20, ע"י ד"ר פרדריק מוהס, כירורג מאוניברסיטת מילווקי בארצות הברית, שעל שמו נקראת השיטה.

בשיטה זו מתבצעת הסרת הגידול תוך בקרה מיקרוסקופית מיידית של שולי החתכים המאפשרת  מחד לוודא  כריתה מלאה של כל תאי הגידול ומאידך מאפשרת לצמצם למינימום את מימדי הכריתה, להקטין ככל שניתן את הפגיעה האסתטית ולבצע שחזור אסתטי מיידי במידה ונדרש.

צרו קשר ונחזור 
אליכם בהקדם!

הגידול שהוסר מועבר למעבדה, ושם הוא מוקפא, נחתך לפרוסות ונבדק תחת המיקרוסקופ. בשיטת מוהס נבדקים בקפדנות השוליים הכירורגים מכל העברים, הן בצידי הנגע והן בעומק הרקמה, לכל אורכם ושטחם. אם בבדיקה ההיסטולוגית מתברר שעדיין קיימת שארית של גידול בשוליים, כורתים אזור נרחב יותר של הרקמה באזורים  שבהם נצפתה נוכחות של גידול. תהליך זה חוזר עד שהשוליים הכירורגיים של הרקמה שנכרתה חופשיים לחלוטין מתאי גידול. לאחר שהגידול הוסר, המנתח משחזר את הרקמה באותו אזור תוך שימת דגש הן על הפן האסתטי – השארת צלקת מזערית באזור הניתוח והן על הפן התפקודי – הבטחת יכולתו של המטופל לשוב לתפקוד מלא ככל האפשר.

למרות יעילותה שיטת מוהס אינה נחוצה בכל כריתת גידול עורי גידול שכן השימוש בה דורש מנתח מיומן ומוסמך, וציוד יעודי לביצוע הבדיקה ההיסטופתולוגית.

בשיטת מוהס מטפלים בעיקר בגידולים באזורים בהם יש חשיבות עליונה לאסתטיקה ולשמירה מרבית על רקמה בריאה סביב הגידול, השיטה יעילה במיוחד לטיפול בגידולים בפנים ובכפות הידיים. בנוסף מתאימה שיטה זו לטיפול  בגידולים שחזרו לאחר שהוסרו בעבר ובגידולים אלימים שיש סיכון גבוה לחזרתם.

ניתוח בשיטה זו [התכופות נזכרת גם כ"שיטת מוס" או "שיטת מוז"] נמצא בסל הבריאות, ומוכר על ידי הביטוחים המשלימים של קופות החולים ועל ידי חברות הביטוח.