נגעי עור והסרתם

הסרת נגע מהעור, או כריתת גידול מהרקמה התת עורית, יכולה להיעשות מסיבה רפואית, או מטעמים אסתטיים.בחירת השיטה להסרת הנגע תלויה בגודל הנגע, צורת בסיס הנגע, מראה הנגע ומיקומו בגוף, באם הסיבה להסרתו היא רפואית או אסתטית ובמיוחד באם הנגע חשוד לממאירות.

קיים מגוון רב של גידולי עור ונגעים בעור:
– הנגעים יכולים להופיע על פני העור או תחתיו.
– עשויים לבלוט מפני העור או להיות שטוחים.
– יכולים להופיע בגוון הדומה לצבע העור או בצבעים שונים: שחור,
חום, אדום, ורוד, סגול ואף לבן.
– יכולים להיות קיימים מגיל צעיר או להופיע מאוחר יותר.
– יכולים להיות בעלי מראה קבוע או לשנות את מראם.

רב הנגעים המופיעים בעור הינם נגעים שפירים.

pic7[1]

צרו קשר ונחזור
אליכם בהקדם!

בין הנגעים המוכרים והנפוצים: שומות [נקודות חן] בולטות או שטוחות, ריכוזי שומן תת עוריים – ציסטות או ליפומות, שרכי עור – הנפוצים סביב העיניים, בצוואר, ובבתי השחי, נגעי עור אדמדמים שמקורם בכלי דם, ונגעי קרטוזיס המופיעים תכופות כנגעים כהים בולטים ומחוספסים החל מהעשור החמישי לחיים.
לעיתים עלול להופיע נגע בעל מראה והתנהגות המחשידים כי הנגע עלול להיות בעל תכונות ממאירות למשל: "נקודת חן" חדשה המופיעה אצל אדם בוגר, נקודת חן מוכרת שמשנה את גודלה ואת צבעה או מדממת ללא חבלה, נגע עורי אדמדם ההולך וגדל, ונגע שנראה כפצע או כיב שאינו נרפא.
קיומו של נגע מסוג זה מצריך פניה מהירה לבדיקת רופא מומחה.

נגעים נוספים הדורשים תשומת לב ופניה מהירה לבדיקה הם נגעים כהים דמויי נקודת חן המופיעים בכפות הרגליים ובכפות הידיים, ונגעים כהים העלולים להזכיר במראם שטפי דם מתחת לציפורניים.

אם קיים צורך רפואי , יש לבצע כריתה אבחנתית של הנגע ולשלוח את הנגע לבדיקה במעבדה. אין אפשרות במצבים אלה לבצע כריתה "הרסנית" של הגידול באמצעות חנקן נוזלי, צריבה או לייזר, מכיוון שאז לא תישאר רקמה שניתן יהיה לבדוק.במצב זה ההתייחסות היא יותר לצורך הרפואי, תוך ניסיון לשמר עד כמה שניתן את ההיבט האסתטי של הפרוצדורה.
במקרה בו הסיבה להסרת הנגע העורי אינה רפואית השיקול האסתטי הינו, כמובן, השיקול הראשון במעלה.

 

מספר גורמים המשפיעים על איכות התוצאה האסתטית לאחר הסרה של נגע עורי:

1. גודל הנגע העורי – ככל שהנגע גדול יותר, החתך הנדרש להסרתו גדול יותר וכן הצלקת הנותרת.
2. עומק הנגע ברקמת העור – כריתת נגע המערב את הדרמיס, הרקמה העמוקה של העור, תותיר צלקת משמעותית יותר מכריתה של נגע שטחי.
3. מיקום הנגע העורי:
א. נגע עורי באזור שבו מתח רב עשוי לייצר ריפוי פחות מוצלח מנגע עורי שבאזור ללא כל מתח.
ב. קל יותר להסתיר צלקת באזור עם קפלי עור טבעיים מאשר באזור ללא קפלים.
4. אופי הריפוי של העור אצל המטופל/ת ומידת הנטייה לפתח צלקות. זוהי תכונה גנטית שאינה ניתנת לצפייה, לשינוי או לשליטה.

ניתוח מיקרוגרפי בשיטת מוהס (MOHS)

ניתוח זה נקרא על שם ממציאו, והינו טיפול מתוחכם ומדויק להסרה מלאה של סרטן העור.
שיטה זו יעילה כטיפול במספר גדול של גידולי עור ממאירים (סרטני עור), ועיקר בשימוש בה נעשה בטיפול בגידול מסוג סרטן תאי הבסיס – Basal Cell Carcinoma (BCC) או בגידול מסוג סרטן תאי קשקש – Squamous Cell Carcinoma (SCC) השכיחים מבין הגידולים המערבים את הפנים ואת יתר האזורים החשופים לקרינת השמש.
בשיטה זו מתבצעת הסרת הגידול תוך בקרה מיקרוסקופית מיידית של שולי החתכים המאפשרת מחד לוודא כריתה מלאה של כל תאי הגידול ומאידך מאפשרת לצמצם למינימום את מימדי הכריתה, להקטין ככל שניתן את הפגיעה האסתטית ולבצע שחזור אסתטי מיידי במידה ונדרש.

ניתוח בשיטה זו [התכופות נזכרת גם כ"שיטת מוס" או "שיטת מוז"] נמצא בסל הבריאות, ומוכר על ידי הביטוחים המשלימים של קופות החולים ועל ידי חברות הביטוח.